Presentaties

Opening: Het fonds van de toekomst. Ben jij er klaar voor?

Spreker: Richard van Hooijdonk

Ben jij klaar voor de toekomst van AI en technologie voor het fonds van morgen?

De wereld verandert in snel tempo. Nieuwe technologie speelt een grote rol in deze veranderingen, maar hoe gaan we daarmee om? Of het nu gaat om marketing, sales of betalen, of zelfs het bepalen van de strategie van jouw fonds: AI, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd, zal in de toekomst een doorslaggevende rol spelen in succes en resultaten. We moeten dus samenwerken met technologie, maar hoe doe je dat?

We moeten onze organisaties klaarmaken voor deze snelle veranderingen. Als we dat niet doen, blijft alles bij het oude. Resultaten zullen snel achteruitgaan en het einde van het fonds in zicht. Wat betekent dit voor leiderschap en wat is nieuw leiderschap precies? Hoe geef je leiding aan grote veranderingen en hoe manage je deze onzekerheid?

De keynote van trendwatcher & futurist Richard van Hooijdonk biedt je een inspirerend doorkijkje in de fondswereld van morgen en geeft je richting over hoe je daar kunt komen. Er komen talrijke tips, cases en voorbeelden voorbij waar je van kunt leren. Zorg dat je de opening niet overslaat, zodat ook jij klaar bent voor de toekomst. 

---------------------------

Panelgesprek: Samen groeien naar digitale volwassenheid

Sprekers: Jan van Veldhuizen (Stichting Zorg Adullam) en Monique Spaan (Jane Goodall Instituut).

Moderator: Manon Vollmann (Procurios).

  

Als fondsenwerver maak je graag gebruik van alle middelen die er zijn om donateurs te werven en hun betrokkenheid te vergroten. Steeds meer digitale middelen helpen je daarbij, maar digitale volwassenheid is een reis die je samen met je hele organisatie aflegt.

Onder leiding van Manon Vollmann  (directeur Procurios) delen fondsenwervende organisaties Jane Goodall Instituut en Stichting Zorg Adullam hun ervaringen in een panelgesprek. Ze vertellen hoe zij stappen zetten naar digitale volwassenheid en geven elkaar concrete tips. Leer van hun praktijkverhalen en ontdek hoe je wellicht ook jouw organisatie verder kunt meenemen op deze reis.  

---------------------------

De Social Impact Bond: maatschappelijke problemen oplossen met private investeerders

Sprekers: Dieuwertje Roos en Laura Brouwer (Social Finance NL)

 

Organisaties maken vaak impact met een maatschappelijke waarde. Maar hoe geef je die een plek in de businesscase? En hoe kun je op de midden-lange termijn effectief en resultaatgericht samenwerken? In deze workshop nemen Dieuwertje en Laura jullie mee in één manier om dit te doen: de Social Impact Bond (SIB).

De SIB is een financieringsinstrument waarbij privaat geld wordt ingezet om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Private investeerders dragen het financiële risico, maar kunnen daar ook voor beloond worden. Andere organisaties betalen als de voorafgestelde impact behaald is. Dit zijn organisaties die baat hebben bij de interventie of waar bijvoorbeeld besparingen gerealiseerd worden. Er wordt een hechte samenwerking aangegaan tussen financiers, investeerders en uitvoerders, waarbij de impact wordt gemeten en centraal staat.

Tijdens de workshop is er aandacht voor Stevig Staan, een Health Impact bond op het thema valpreventie.

---------------------------

Hoe marketing automatisering jou gaat helpen meer fondsen te werven

Spreker: Henri van Avezaath (Apteco)

Je wil meer impact maken met je goede doel en je hoofd zit vol met ideeën voor creatieve campagnes, maar het managen van je huidige campagnes slokt je helemaal op. Hoe ga je dan ooit nog de tijd vinden voor die goede ideeën? Aan de hand van concrete voorbeelden van o.a. Plan International UK, Teenage Cancer trust, WWF UK en het Ministerie van Health zullen we laten zien hoe zij succesvol marketing automatisering hebben ingezet. Tijdens de sessie ontwerpt de zaal samen een geautomatiseerde journey om een eerste contactmoment om te zetten naar vaste donateur.

Na afloop weet jij hoe je:

  • Tijd kunt besparen door repetitieve en voorspelbare campagnes te automatiseren,
  • Met behulp van segmentatie meerdere doelgroepen in één uiting gepersonaliseerd kunt aanspreken,
  • Donateurs bereikt via het kanaal van hun voorkeur binnen een campagne,
  • Campagnes kunt managen vanuit een overzichtelijk dashboard,
  • Meer kunt doen door slimmer te werken.

---------------------------

Drie gamechanging AI-Usecases voor impactvolle fondsenwerving

Spreker: Paola Hoogervorst (Studio4Impact)

Hoe haal je met AI meer uit je fondsenwerving? AI-trainer en consultant bij Studio4Impact Paola Hoogervorst laat het je aan de hand van drie usecases zien. In deze how-to sessie toont ze hoe je met behulp van ChatGPT een donor persona maakt waar je zelfs mee kunt praten, en een AI-assistent bouwt die wél in de tone of voice van jouw organisatie schrijft. Tot slot laat ze je ervaren hoe je met goede prompts converterende teksten schrijft.

Door haar achtergrond als marketeer weet Paola hoe een fondsenwerver AI kan inzetten om de doelgroep beter te leren kennen, hun aandacht te vangen en hen met goede content weet te bewegen naar een actie zoals doneren. Na deze 45 minuten ben je niet alleen geïnspireerd, maar ook uitgerust met praktische tips en tools om AI effectief in te zetten om het maximale uit je fondsenwerving te halen en meer impact te maken.

---------------------------

Branding en fondsenwerving: wat doet een merkcampagne voor de groei van je fondsenwerving?

Sprekers: Jort Verwer (Ster) en Jakolien van Eijk (KiKa)

 

Ster verzorgt, in samenwerking met KiKa, een sessie over de invloed van branding op je fondsenwerving. Tijdens deze workshop nemen Jakolien en Jort je mee in de ontwikkeling van de allereerste merkcampagne van KiKa. We vertellen hoe adverteren op televisie en met onlinevideo bijdraagt aan het versterken van de merkidentiteit van KiKa, waardoor het vertrouwen van donateurs wordt vergroot en nieuwe doelgroepen worden aangesproken.

Aan de hand van concrete voorbeelden uit de vorig jaar gelanceerde campagne, laten we zien hoe KiKa erin slaagt om emotie en impact te combineren in haar communicatie. Daarnaast biedt Ster inzicht in de samenwerking met maatschappelijke organisaties en hoe gerichte media-inzet kan zorgen voor een breed bereik en een groei in fondsenwerving.

---------------------------

Data Inside presenteert de Data Lounge: Innovatie in fondsenwerving met data en AI

Sprekers: Arné Dutij, Egbert van Put, Frank Swinkels, Herco van Houwelingen, Jacqueline Brens, Margriet Mol, Marijn te Flierhaar, Patrick van Roest (Data Inside)

       

Wil jij jouw fondsenwerving naar een (nóg) hoger niveau tillen? Data en AI kunnen je daarbij helpen. Stap tijdens de Vakdag 2024 binnen in de Data Lounge van Data Inside en duik in de wereld van datagedreven werken! Maak kennis met innovatieve technieken en praktische toepassingen waarmee je de effectiviteit van jouw fondsenwerving in een handomdraai verbetert.

Laat je inspireren door boeiende presentaties, daag jezelf en anderen uit tijdens een interactieve paneldiscussie met fondsenwervende experts, wissel kennis uit met vakgenoten of neem deel aan een 1 op 1 sessie om in kaart te brengen hoe datagedreven jouw organisatie is. Welkom, koffie en thee staan voor je klaar!

Presentatie 1: In gesprek met AI voor een sterk, datagedreven jaarplan
Presentatie 2: Doelstellingen behalen dankzij krachtige modeltechnieken: zo werkt het! 
Presentatie 3: Ontdek de laatste markttrends en leer van andere fondsenwervers. 
Presentatie 4: Laat je inspireren door de verhalen van datagedreven fondsenwervers. 
1 op 1 sessie inclusief advies: hoe datagedreven is jouw organisatie? 
1 op 1 sessie: laat je door AI ondersteunen bij jouw (direct mail) programma

Kijk voor alle details over de presentaties en 1-op-1 sessies op de website van Vakblad fondsenwerving.

---------------------------

Zó kom je tot een high-performing team

Sprekers: Ellen van Buuren (Vogelbescherming) en Martijn Witteman (Elke Dag Beter)

 

Hoe zorg je ervoor dat je team resultaatgerichter wordt, zodat ze meer leads, donateurs en leden werven?

Herken je dit? Met veel ambitie ben je samen aan een nieuw fondsenwervend traject begonnen. Met goed doordachte plannen, een nieuwe werkwijze en veel energie in de opstartfase. Maar na het energieke begin lukt het simpelweg niet om de ambities waar te maken. De verwachte aantallen blijven achter op doelstelling, het team begint aan zichzelf te twijfelen.

Dit overkwam een team bij Vogelbescherming. Om uit die impasse te komen is de samenwerking met Elke Dag Beter gezocht. Het verhaal over hoe we dit hebben doorbroken, delen we met je in deze sessie. Ellen en Martijn nemen je mee in de 5 frustraties van teams én hoe je die frustraties aanpakt. Dit haal je uit de sessie:

  • Welke 5 frustraties weerhouden teams ervan hun ambities waar te maken?
  • Inzicht in welk obstakel jóuw team het meeste tegenhoudt;
  • Hoe dan; zó zorg je voor een doorbraak.

Tip: Kom samen met mensen uit je team om het maximale uit deze workshop te halen.

---------------------------

Prinsjesdag en de toekomst van de giftenaftrek

Sprekers: Remco Keij en Wilbert van Vliet (HVK Stevens)

 

Als er op Prinsjesdag één onderwerp onder het vergrootglas ligt, is het de giftenaftrek. Wordt deze cruciale fiscale stimulans voor donateurs beperkt, of blijft deze intact? Wat betekent dit voor de toekomst van filantropie in Nederland?

Prinsjesdag valt dit jaar samen met de Vakdag. Zo kunnen we direct na de Prinsjesdag-aankondigingen het allerlaatste nieuws analyseren. Die aankondigingen worden normaliter verwacht om 15.15 uur, tijdens de start van deze sessie. We bespreken wat de nieuwe maatregelen betekenen voor goede doelen en kijken of de giftenaftrek, zelfs onder druk, nog steeds kan zorgen voor grotere donaties en sterkere betrokkenheid bij filantropische initiatieven.  

Onze experts laten zien hoe de giftenaftrek niet alleen particulieren, maar ook bedrijven en aandeelhouders kan stimuleren om te geven. Daarnaast delen we welke fiscale strategieën het beste werken voor verschillende donateurs en hoe goede doelen hier optimaal op kunnen inspelen. We willen daar ook samen over doorspreken: helpt de giftenaftrek ook in de ervaring echt? Spelen grote gevers daarbij een rol? En kunnen we de negatieve geluiden over de giftenaftrek met zijn allen keren? 

Remco en Wilbert willen organisaties zoveel mogelijk laten zien hoe zij de laatste maanden van 2024 optimaal kunnen benutten, juist nu er mogelijk wordt gekort op de giftenaftrek. Samen zorgen we ervoor dat de kracht van filantropie blijft groeien, ongeacht de besluiten van Prinsjesdag.

---------------------------

Ontdek de toekomst van marktonderzoek en klantcontact

Sprekers: Maurice Wassen, Fred Roodbeen (MarketResponse), Barbara Ellens en Fedor Vriezen (Hersenstichting)

Maurice Wassen 200x200Barbara Ellens 200x200Fedor Vriezen 200x200

Benieuwd hoe nieuwe technologieën zoals AI de wereld van klantcontact en marktonderzoek transformeert? Tijdens deze sessie nemen Maurice Wasse, Fred Roodbeen (beide MarketResponse), Barbara Ellens en Fedor Vriezen (beide Hersenstichting) je mee op een boeiende reis door hun innovatieve onderzoek. 

Samen verkennen ze de impact van moderne communicatiekanalen - zoals chatbots en live-chat - op de klantervaring. De Hersenstichting stelde eerst een eenvoudige vraag, die werd uitgebreid en verfijnd. Het resultaat? Een diepgaand onderzoek naar de effectiviteit van deze nieuwe kanalen in vergelijking met traditionele opties zoals e-mail, post en telefoon.

In deze sessie krijg je een exclusief kijkje achter de schermen: van de formulering van de onderzoeksvragen tot het selecteren van de juiste doelgroepen en de praktische uitvoering van het onderzoek. Als kers op de taart delen de sprekers een voorproefje van de resultaten en hoe deze de toekomstplannen van de Hersenstichting zullen vormgeven. Mis deze kans niet om te leren hoe AI en andere nieuwe technologieën jouw klantcontact en -onderzoek naar een hoger niveau kunnen tillen.

---------------------------

De plannen van het nieuwe kabinet voor de non-profit sector

Sprekers: Liana Hoornweg (Partos), Lau Schulpen (Radboud Universiteit) en Jan Geert Vierkant (Metropole Orkest, Kunsten '92)

Moderator: Petra Hoogerwerf (Vakblad fondsenwerving)

Liana Hoornweg 200x200Lau Schulpen 200x200 Jan Geert 200x200 Petra Hoogerwerf 200x200

Het nieuwe kabinet heeft een aantal voornemens die het maatschappelijk middenveld flink gaan treffen. Het kabinet Schoof is van plan om te gaan snijden in de belastingaftrek voor giften. De ontwikkelingssamenwerking wacht forse bezuinigingen. De btw op boeken en toegangskaarten voor o.a. theater- en museumbezoek wordt verhoogd. En de mogelijkheden van milieuorganisaties om rechtszaken tegen de overheid te voeren wil men inperken. De ruimte van het maatschappelijk middenveld lijkt te worden ingeperkt. Wat zijn hiervan de oorzaken? Hoe kunnen we ons wapenen, op wat eraan zit te komen? En kunnen we iets leren van vergelijkbare voorbeelden in het buitenland? Tot slot: wat betekent dit voor het vak van fondsenwervers?

Een pittig panel waarin de zaal actief betrokken zal worden.

---------------------------

Café: Krijg inzicht in je digitale volwassenheid

Sprekers: Procurios

Hoe kan een strategische groeistap in digitale volwassenheid bijdragen aan een grotere en langdurig betrokken achterban? Met behulp van de digitale volwassenheidstest van Procurios krijg je inzicht in waar jouw organisatie staat en waar er kansen liggen. In het Procurios-café zitten consultants klaar om samen met jou naar je ingevulde test te kijken en je van een (vrijblijvend) advies te voorzien. Boek een tijdslot van 15 minuten via de website (na het invullen van de test) of loop binnen om te kijken of er iemand beschikbaar is.

---------------------------

Een grote stap vooruit door je communicatie nog wervender te maken

Sprekers: Vera Peerdeman en Hans Broodman (Nassau)

Vera Peerdeman 200x200 Hans Broodman 200x200 

Vraag jij je af of je fondsenwervende communicatie nog beter kan? Kom naar de sessie en leer via welke vier stappen je je werving nog succesvoller kunt maken.

Tijdens de sessies van Nassau gaan we terug naar de kern van wervende communicatie: de fondsenwerving propositie. Een fondsenwervende propositie verbindt op een aansprekende manier de doelen van jouw organisatie met de wensen en verwachtingen van (potentiële) donateurs en is het vertrekpunt van alle fondsenwerving. Uiteindelijk is je wervende communicatie de directe aanleiding voor mensen om donateur te worden of om een donatie te doen.

In de Royal Bar nemen Vera Peerdeman en Hans Broodman je stapsgewijs mee in de sleutels tot succes bij fondsenwervende communicatie. Van propositie tot communicatie, van organisatie breed draagvlak voor je propositie tot de vertaling daarvan naar specifieke doelgroepen. Met een speciaal ontwikkelde QuickScan neem je jouw specifieke situatie onder de loep. Leer welke fondsenwerving écht werkt en wat de grote stap vooruit is voor jouw organisatie.

---------------------------

Capital Campaign Nationaal Holocaustmuseum - Hoe vertel je geen eenvoudig verhaal

Sprekers: Marc Noyons (MNP) en Ilona Roolvink (Pebbles Advies & Projectmanagement)

 Marc Noyons 200x200Ilona Roolvink 200x200

Voor de totstandkoming van het Nationaal Holocaustmuseum (NHm) werd 31 miljoen euro opgehaald. Marc Noyons leidde de Capital Campaign voor het NHm. Hij vertelt over de manier waarop hij gedurende vier jaar steeds meer draagvlak wist te creëren voor het museum. Dat deed hij door de verhalen over de Holocaust te bespreken en verder te delen. Er kwamen toezeggingen vanuit de Joodse gemeenschap. Maar toen het Ministerie van VWS en later de gemeente Amsterdam subsidie toezegden, kreeg het project de wind in de zeilen. Er kwamen bijdragen van de Vriendenloterij, vermogensfondsen, grote bedrijven zoals de NS en major donors. Over de Campagne schrijft hij het boek ‘Chai-Leven-Life. Gesprekken met de wegbereiders van het Nationaal Holocaustmuseum’. Ilona Roolvink interviewt Marc Noyons tijdens deze sessie. 

---------------------------

Panel over geefbereidheid en donateursvertrouwen

Sprekers: Wieb van de Donk (Happy Horizon Non-profit, NDP), René Bekkers (VU Amsterdam), Patricia Kerckhoff (Alzheimer Nederland) en Joeri Leppens (Goodturn (BE))

Moderator: Hayde Zarkeshan (Maatschappelijke Alliantie)

  Wieb van de Donk 200x200Patricia Kerckhoff 200x200Joeri Leppens 200x200Hayde Zerkeshan 200x200

De verontrustende cijfers van VU Geven in Nederland laten zien dat de kurk waar goede doelen op drijft steeds kleiner wordt. De geefbereidheid in Nederland is sterk afgenomen. Komt dit door afnemend donateursvertrouwen, of niet? Hoe komt het dat een groep mensen sowieso niet wil geven aan goede doelen? En waar komt het beeld vandaan dat goede doelen hun geld niet goed besteden of zelfs verspillen? En wat kunnen we doen tegen de vele (online) klachten over o.a. straatwerving en telemarketing? Kunnen goede doelen organisaties iets doen om het tij te keren? 

René Bekkers leidt het onderzoek Geven in Nederland en Wieb van de Donk houdt periodiek een peiling naar donateursvertrouwen. Zij gaan in op de feiten. Alzheimer Nederland groeide in tien jaar tijd met 278 procent. Directeur-bestuurder Patricia Kerckhoff hoe haar organisatie deze groei heeft weten te realiseren en hoe dit samenhangt met donateursvertrouwen en geefbereidheid. Joeri Leppens van Goodturn vertelt hoe in België een coöperatie van goede doelen is opgericht o.a. door zorgen over de kwaliteit van deze wervingsbureaus. Het panel wordt geleid door Hayde Zarkeshan.

---------------------------

Hoe een startup snel kan groeien

Spreker: Martijn Beenen (Stichting People for People)

  Martijn Beenen 200x200

Stichting People for People wil samen met het bedrijfsleven een 'purpose army' bouwen om mensen te ondersteunen die noodgedwongen hun huis moeten ontvluchten. De doelgroepen kunnen zich zowel in als buiten Nederland bevinden. De stichting is daarbij in de prettige positie dat er niet aan fondsenwerving voor financiering gedaan hoeft te worden; People for People is namelijk opgericht en wordt (financieel) ondersteund door drie Nederlandse tech-ondernemers: Ali Niknam van bunq bank, Robert Vis van Bird en Joris Becker van Picnic. De focus ligt daardoor volledig op impact maken. People for People gaat wel veel samenwerkingen aan; in ruim twee jaar tijd zijn meer dan 50.000 mensen geholpen door middel van de inzet van goederen, diensten, kennis en medewerkers van meer dan veertig bedrijven.

---------------------------

Hoe zet je jouw bestuur in bij het werven van grote gevers en sponsorpartners?

Sprekers: Sofie Bienert, Joyce Smeltink (LVWB Fundraising) en Katrien van de Linde (Human Rights Watch)

  

Werft jouw bestuur of Raad van Toezicht al mee? En betrek jij ambassadeurs en collega’s bij het werven van grotere particuliere of zakelijke gevers of sponsorpartners? In deze interactieve sessie gaan Sofie Bienert en Joyce Smeltink van LVWB Fundraising in gesprek met Katrien van de Linde, directeur Human Right Watch Nederland (HRW).

Je krijgt een kijkje in de keuken van HRW en leert van Van de Linde’s praktijkervaringen: hoe activeer je bestuurders, Raad van Toezichtleden, ambassadeurs en je collega’s? Hoe breng je het netwerk in kaart? Hoe benut je hun inzet optimaal? Tijdens deze sessie delen ze de succesfactoren én knelpunten van het proces.

---------------------------

Meer nalatenschappen ontvangen: lessen uit tien jaar Legacy Monitor

Sprekers: Lena Vizy en Arjen van Ketel (Legacy Futures)

 

De inkomsten uit nalatenschappen stegen in het afgelopen decennium met 4,4 procent per jaar – en er is meer te verwachten! De Legacy Monitor brengt jaarlijks alle ontwikkelingen in kaart, ontrafelt succesfactoren en wijst kansen. In deze workshop duiken we in de meest waardevolle inzichten uit tien jaar Nederlandse Legacy Monitor. Waarom kiezen steeds meer Nederlanders voor nalaten aan goede doelen? Hoeveel wordt er nagelaten en aan wie? Wat maakt organisaties succesvol? En hoe is de werving door de jaren heen ontwikkeld?

Deze interactieve workshop neemt je mee door de meest significante trends. We kijken vooruit en geven praktische tips hoe jouw organisatie in de toekomst effectief en succesvol nalatenschappen kan werven. Laat je inspireren om de enorme potentie van nalatenschappen optimaal te benutten.

Deze workshop is voor iedereen die zijn of haar organisatie wil voorbereiden op duurzame groei in nalatenschappen en openstaat voor vernieuwing.

---------------------------

Hoe overleeft mijn organisatie online haat en de verspreiding van desinformatie?

Sprekers: Peter Kodde (Stroomversnellers) en Josien Jacobs (Rutgers)

 

Plotseling ligt je organisatie onder vuur: haatberichten worden trending op X en je mailbox overstroomt met bedreigingen. De paniek slaat toe in de organisatie.

De verspreiding van desinformatie en online haataanvallen winnen ook in de non-profitsector steeds meer aan kracht. Rutgers kreeg bij de Lentekriebels-projectweek een golf desinformatie en haat over zich heen. De toon op social media wordt steeds agressiever en ook journalisten en politici zijn steeds vaker doelwit, met verstrekkende gevolgen. Organisaties trekken zich terug uit het publieke debat en personeel meldt zich ziek door stress en onveiligheid.

In deze workshop vertelt desinformatie-expert Peter Kodde (Stroomversnellers) over de aard en kenmerken van online haat: wie zijn de daders en de slachtoffers en wat motiveert hen? Josien Jacobs van Rutgers deelt wat zij binnen de organisatie meemaakten. Samen gaan ze in op de manieren waarop een ngo een plan kan maken om haar woordvoerders te beschermen, weerwoord te bieden en een tegenstrategie te ontwikkelen.

---------------------------

Slimme fondsenwervers weten dat je met post de aandacht pakt

Sprekers: Bas van Breemen (Mindwize) en Nicole de Boer (PostNL)

 

Post versterkt de mediamix. Zo vormt post in combinatie met online media een krachtige combinatie.PostNL en Mindwize presenteren de resultaten van een neuromarketing-onderzoek naar effecten van post en online fondsenwerving. PostNL laat zien dat post veel aandacht trekt, maar de kijktijd nog verder toeneemt als de consument al een online advertentie heeft gezien of een e-mail heeft ontvangen. Mindwize deelt voorbeelden uit de praktijk en geeft je tips voor een succesvolle direct mail email en banner.

Je ontdekt:

  • Het effect van post en online middelen op aandacht, emotie en conversie-intentie.
  • Het effect van het combineren van middelen.
  • Welke volgorde van post en online het meest effectief is.
  • Welke elementen op de post, e-mail en banner worden bekeken en welke niet?
  • De succeselementen van een responsgerichte direct mail, email en banner.

---------------------------

Waarom je Bill Gates niet moet benaderen alsof hij Moeder Teresa is!

Spreker: Samuel Visser (Conversion Fundraising)

Om een (potentiële) donateur tot actie over te laten gaan, is het essentieel om te weten waarom iemand doneert. Wat is zijn of haar intrinsieke motivatie, welke drijfveren zijn bepalend en hoe kun je daarop aansluiten in je campagneboodschap.

‘Investeren’, ‘iets nalaten’, ‘mijn plicht vervullen’. Dit zijn drie van de 27 drijfveren van DonorDrivers.com. Hier horen vier type gevers bij: Oprah Winfrey, Lady Di, Moeder Teresa en Bill Gates. Door Donor Drivers te gebruiken sluit je aan bij wat je donateurs belangrijk vinden. Een Moeder Teresa heeft immers een andere geefbehoefte dan een Bill Gates.

In deze workshop vertelt Samuel Visser niet alleen de theorie achter Donor Drivers en hoe je de drijfveren kunt uitvragen en gebruiken: hij laaten ook aan de hand van een klantcase zien hoe je via AI passende teksten kunt generen.

---------------------------

Event fundraising: Groeien tegen de trend in

Sprekers: Lizzy Kreeftmeijer, Marien Visser (iRaiser), Sharon van Dissel, Rinske Schouls (Stichting ALS Nederland) en Donna van den Muijsenberg (Amnesty International)

Kentaa verandert in september haar naam in iRaiser. Maar het team blijft hetzelfde en ook de missie verandert niet - non-profit organisaties optimaal ondersteunen met hun online fondsenwerving. Dit jaar is de focus van hun sessie op de Vakdag ‘event fundraising’, want er lijkt iets bijzonders aan de hand te zijn.

Ook dit jaar lopen, zwemmen en fietsen we weer heel wat kilometers voor het goede doel. Tegen de landelijke trend in, waarbij huishoudens steeds minder geven, groeit het aantal donaties dat wordt opgehaald tijdens evenementen. Sterker nog - bij verschillende events is dit jaar het aantal deelnemers hoger dan ooit en het opgehaalde bedrag zelfs verdubbeld.

Hoe komt het dat evenementen zo goed aanslaan? Wat zijn de voordelen van een eigen event ten opzichte van het aanhaken bij een bestaand event? En wanneer is een fondsenwervend event eigenlijk succesvol? Staat dit in verhouding tot de investeringen die je moet doen en wat leveren events nog meer op dan harde euro’s alleen? 

Lizzy Kreeftmeijer en Marien Visser van iRaiser bespreken tijdens deze interactieve sessie samen met Stichting ALS Nederland en Amnesty International welke trends, learnings en verrassende resultaten er zijn vanuit de laatste edities van de “Sunrise Walk” (Stichting ALS Nederland) en “Schrijf je vrij” (Amnesty International).

---------------------------

Hoe de ‘ngo halo’ onethisch gedrag uitlokt

Sprekers: Isabel de Bruin Cardoso (Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit) en Diederik Slot (Porticus)

 

Onethisch gedrag door goede doelenorganisaties en non-profitorganisaties (ngo’s) staat regelmatig in het nieuws. Ondanks voorbeelden van onethisch gedrag door ngo’s, worden ngo’s doorgaans gezien als ‘goede’ organisaties. In deze sessie bespreken dr. Isabel de Bruin en Diederik Slot hoe een ‘halo’, of heilige krans, binnen deze organisaties kan ontstaan en hoe een halo onethisch gedrag kan uitlokken.

Op basis van haar proefschrift legt Isabel uit hoe de missie, de waarden en de mensen binnen een ‘goede’ organisatie verheerlijkt kunnen worden. Een verheerlijking leidt tot het prioriteren van missie, waarden en mensen boven andere aspecten. Bijvoorbeeld, een verheerlijking en prioritering van de missie kan tot een doel-heiligt-de-middelen mentaliteit leiden, waardoor onethische middelen (bijv. het liegen tegen donateurs)  gerechtvaardigd kunnen worden als ze worden ingezet voor het behalen van de geïdealiseerde missie.

Diederik vertelt of hij bij fondsen halo’s herkent en doet suggesties om de risico's van een halo-effect te minimaliseren.

---------------------------

Vooruit! Impact maken met bedrijven en samen investeren

Sprekers: Marjorie van Geenhuizen (OndernemendInCultuur), Suzanne van Esser (De Rake Zaak) en Fion Sanders (Discovery Museum)

  

Suzanne van Esser en Marjorie van Geenhuizen bieden een interactieve sessie over de manier waarop je bedrijven kunt verbinden aan jouw goede doel. Dat vraagt een andere manier van marktbenadering, veel creativiteit en ondernemerschap. In hoog tempo nemen zij je mee in hun ervaringen aan de hand van enkele modellen en best practices met maatschappelijke en culturele organisaties. Fion Sanders, fondsenwerver van het Discovery Museum in Kerkrade, vertelt over een succesvolle nieuwe propositie voor bedrijven: de werving van Maatschappelijk Aandeelhouders.

Tijdens de sessie kunnen deelnemers hun vragen voorleggen aan de experts en krijgen ze tips mee voor hun eigen aanpak.

---------------------------

Zoals we nu gaan, gaan we wel echt vooruit?

Spreker: Ilja de Coster (The DonorVoice) 

Vooruit! Als fondsenwervers gaan we vooruit. Toch zijn we vaak onvoldoende zelfkritisch: gaan we wel echt goed vooruit? Al jaren stelt Ilja de Coster hypes in fondsenwerving in vraag en analyseert hij data. In deze sessie brengt hij verschillende conclusies samen in een zoektocht naar de vraag hoe we dan wél echt vooruit kunnen gaan.

Een tipje van de sluier? Het gaat om een combinatie van inzicht in behavioural science en donorpsychologie, steeds opnieuw data-analyses doen en steeds verder onze processen optimaliseren. 

Opgelet! Deze sessie enkel toegankelijk voor wie kritische zelfreflectie niet schuwt en écht vooruit wil.

---------------------------

Trends in geefgedrag (Geven in Nederland)

Sprekers: René Bekkers, Marlou Ramaekers en Stephanie Koolen-Maas (Vrije Universiteit Amsterdam)

 

Prof. dr. René Bekkers, dr. Marlou Ramaekers en dr. Stephanie Koolen-Maas gaan in op de onderzoeksresultaten uit ‘Geven in Nederland 2024’Geven in Nederland geeft o.a. antwoord op de volgende vragen: Uit welke bronnen zijn vrijwillige bijdragen aan goededoelenorganisaties afkomstig? Wat is de waarde van de bijdragen van Nederlandse huishoudens, nalaters, fondsen, bedrijven en loterijen? Welke maatschappelijke terreinen ontvangen hoeveel steun en op welke manier? Hoe zijn de hoogte en de wijze van geven in de afgelopen jaren veranderd?

In deze sessie gaan ze in op verschillende trends die ze zien we in het geefgedrag in Nederland. Wat betekenen deze trends voor fondsenwervers en welke inzichten kunnen de onderzoeksresultaten fondsenwervers opleveren? Aan de hand van diverse onderzoeksresultaten praten en reflecteren René, Marlou en Stephanie met fondsenwervers in de zaal over verschillende trends en wat deze betekenen voor fondsenwervers in de praktijk.

---------------------------