Sprekers

Keynotespreker: Richard van Hooijdonk

Keynotespreker: Richard van Hooijdonk

Richard van Hooijdonk is gefascineerd door de mogelijkheden die technologische ontwikkelingen met zich meebrengen. Sterker nog: hij heeft meerdere chip-implantaten laten inbrengen om de toekomst zelf te ervaren. Samen met zijn internationale researchteam onderzoekt hij een breed scala aan technologische trends: van kunstmatige intelligentie tot blockchain en van virtual reality tot zelfrijdende systemen. Technologieën die tot baanbrekende doorbraken kunnen leiden, maar ook voor uitdagingen en bedreigingen voor mensen, bedrijven en overheden zorgen. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de non-profitsector? Hoe kun je als fondsenwerver inspelen op deze mogelijkheden en tegelijkertijd de risico's in beeld houden? 

Met zijn energieke optreden helpt Van Hooijdonk ons tijdens de plenaire opening van de Vakdag fondsenwerving, de wereld van morgen te begrijpen, omarmen en ontdekken. Hij staat garant voor een inspirerende presentatie die je op het puntje van je stoel laat zitten.

Keynotespreker: Willemijn Verloop

Keynotespreker: Willemijn Verloop

Willemijn Verloop is een voorbeeld van iemand die altijd vooruit wil. In 1995 stond ze aan de wieg van War Child Nederland, stichting voor hulp aan kinderen in oorlogsgebieden. Onder haar leiding groeide de organisatie uit tot een toonaangevende internationale hulporganisatie wiens projecten jaarlijks bijna een miljoen kinderen bereiken. De stichting werd onderscheiden met de zeer prestigieuze Roosevelt Four Freedoms Award, die Verloop in ontvangst nam (eerder uitgereikt aan o.a. Nelson Mandela en Lakhdar Brahmini).

Sinds 2012 is ze actief op het gebied van sociaal ondernemen en impact investeren. In haar visie dienen grote systemen veranderd te worden om verschil te kunnen maken. Verloop gelooft hierbij in de kracht van de individu om de toekomst te veranderen. Zij wil wereldwijd zoveel mogelijk ‘changemakers’ stimuleren en ondersteunen om een eerlijke en leefbaardere wereld te creëren. Verloop sluit gepassioneerd de Vakdag fondsenwerving af.

Henri van Avezaath

Henri van Avezaath

Henri van Avezaath is managing director bij Apteco Benelux en helpt organisaties het beste uit hun data te halen. Hij heeft meer dan twintig jaar ervaring in datagedreven marketing; vaak op het snijvlak van techniek en commercie. Hij houdt er van om samen met zijn klanten op zoek te gaan naar de beste manier om met data de klantbeleving te vergroten en ze beter te laten presteren.

Martijn Beenen

Martijn Beenen

Martijn Beenen heeft een commerciële achtergrond. In diverse rollen is hij actief (geweest) in het bedrijfsleven met als specialiteit ‘sponsoring & partnerships’ en focus op entertainment. Tijdens de coronapandemie, toen de entertainment-sector vrijwel geheel stil stond, werd Martijn door Tony’s Chocolonely ingeschakeld voor verschillende marketingprojecten. Geïnspireerd om zelf maatschappelijke impact te maken sloot Martijn zich daarna aan bij People for People, waar hij als manager partnerships het bedrijfsleven activeert om hun missie te helpen realiseren: voldoen aan de essentiële behoeften van mensen die gedwongen zijn hun huis te ontvluchten.

René Bekkers

René Bekkers

Prof. dr. René Bekkers is directeur van het Centrum voor Filantropische Studies en hoogleraar Filantropie aan de afdeling Sociologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. Zijn onderzoek naar pro-sociaal gedrag omvat een multidisciplinair perspectief op de determinanten en gevolgen van giften aan goededoelenorganisaties en vrijwilligerswerk, en over bijdragen aan non-profitorganisaties en hun maatschappelijke impact. René Bekkers is een internationaal gerenommeerd expert in de sociologie en psychologie van altruïsme en survey design.

Sofie Bienert

Sofie Bienert

Sofie Bienert is partner bij LVWB Fundraising. Ze is thuis in alle vormen van relatiegericht werven; van sponsors tot vaste donateurs, vrienden, mecenaat en grote giften tot bijdragen uit fondsen, subsidies, crowdfunding en nalatenschappen. Sofie heeft ruim vijftien jaar ervaring in het vak als senior adviseur, project- en interimmanager en trainer/coach voor uiteenlopende culturele en maatschappelijke organisaties. Zij is co-auteur van meerdere vakboeken o.a. het Handboek Sponsoring en Fondsenwerving en docent bij 3F Academy.

Nicole de Boer

Nicole de Boer

Nicole de Boer is Markt- en Channel Strateeg bij PostNL. Haar ambitie is om iedere marketeer in Nederland bewust te maken van de kracht van post als onderdeel van de mediamix. Ze wordt heel blij om vanuit analyses en onderzoek kansen te spotten om post (nog) beter op de kaart te zetten.

Bas van Breemen

Bas van Breemen

Bas van Breemen werkt al twintig jaar als fondsenwerver. Hij is Senior Strateeg bij Mindwize. In die functie adviseert hij fondsenwervers bij het toepassen van multichannel direct response fondsenwerving en helpt hij bij groeistrategieën om meer donaties op te halen en aan betere relaties met hun donateurs te werken.

Jacqueline Brens

Jacqueline Brens

Jacqueline heeft ruim twintig jaar ervaring in fondsenwerving. Ze is een (direct) marketeer in hart en nieren met een hands on mentaliteit. Als zzp’er ondersteunt ze goede doelen op uitvoerend-, strategisch- en leidinggevend niveau. Op dit moment is ze onder andere verantwoordelijk voor de allereerste "Wie Maak Jij Onvergetelijk" campagne van de KNRM. 

Hans Broodman

Hans Broodman

Hans Broodman is partner en senior consultant bij Nassau Fundraising. In de meer dan tien jaar bij Nassau heeft Hans veel verschillende organisaties geholpen met het opzetten en verbeteren van hun fondsenwerving: zowel op de deelgebieden van middle-, major donorwerving en nalatenschappenwerving als ook op gebied van campagnes, proposities en intern draagvlak voor fondsenwerving. Door zijn eerdere jarenlange ervaring als hoofd fondsenwerving, interim-manager, trainer en coach kan Hans mensen die werken bij non-profit organisaties helpen om hun doelen en ambities te realiseren.

Laura Brouwer

Laura Brouwer

Laura Brouwer werkt als manager bij Social Finance NL (SFNL), een sociale onderneming die organisaties helpt met het meten, financieren en vergroten van maatschappelijke impact. Ze werkt nauw samen met overheden, financiers en sociaal ondernemers om maatschappelijke waarde inzichtelijk te maken en op de juiste manier te financieren. Ze adviseerde o.a. over resultaatfinanciering in de schuldhulpverlening, bracht de kosten en baten van verschillende inclusieve arbeidsmarktinitiatieven in kaart en werkt mee aan een sociaal investeringsfonds. Laura begon haar carrière in impactmanagement in ontwikkelingssamenwerking, na haar master aan de Universiteit van Oxford.

Isabel de Bruin Cardoso

Isabel de Bruin Cardoso

Dr. Isabel de Bruin Cardoso is docent en onderzoeker aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit en gastdocent aan de Pauselijke Gregoriaanse Universiteit, Rome. In februari j.l. promoveerde ze van de Erasmus over de ‘ngo halo’ effect - een fenomeen dat verklaart hoe het 'goede' van goede doelenorganisaties tot het slechte kan leiden. Isabel doceert organisatie-ethiek en non-profitmanagement en overlegt met een reeks ngo's over het omgaan met ethische dilemma's en het versterken van een ethische organisatiecultuur. Isabel is ook lid van diverse besturen van ngo's. 

Ellen van Buuren

Ellen van Buuren

Ellen van Buuren is Hoofd Fondsenwerving bij Vogelbescherming Nederland. In haar team zitten institutionele fondsenwervers, particuliere fondsenwervers, online marketeers, data analisten en winkel & webshop medewerkers. Uiteenlopende expertises die in een sterk veranderende organisatie bij elkaar moeten komen. Ellen probeert steeds haar team te laten aansluiten bij de gewenste verandering, waarbij ze oog heeft voor de beschikbare competenties, de ontwikkelfase van haar team en een prettige werksfeer.

Ilja de Coster

Ilja de Coster

Ilja De Coster is Fundraising & Data Strategist met meer dan twintig jaar ervaring. Vanuit België werkt hij vooral internationaal als Chief Platform Architect van behavioural science fundraising agency The DonorVoice. Hij werkte zowel als fondsenwerver bij goede doelen alsmede als consultant voor goede doelen. Voor Amnesty International Vlaanderen speelde hij een sleutelrol om de inkomsten uit particuliere giften te verdrievoudigen. Hij is oprichter en vice-voorzitter van Fundraisers Belgium en regelmatige spreker op diverse conferenties.

Wieb van de Donk

Wieb van de Donk

Wieb van de Donk is Managing Partner en Creative bij Happy Horizon Non-Profit (voorheen WWAV) en maakt sinds 2000 (fondsenwervende) campagnes voor maatschappelijke organisaties en goede doelen. Ook was hij betrokken bij twintig Giro555- acties betrokken. Sinds 2013 is Wieb actief bij het Nederlands Donateurs Panel: een peiling die vanaf 2006 wordt uitgevoerd door WWAV in samenwerking met het CBF en onderzoeksbureau Kien. Hij is opgeleid als Art-Director en conceptmaker en werkte hiervoor bij diverse reclame- en communicatiebureaus.

Arné Dutij

Arné Dutij

Arné heeft meer dan twintig jaar ervaring in de goededoelensector. Hij begon als account director aan de bureauzijde en werd al snel fondsenwerver bij Oogfonds Nederland. In 2007 richtte hij zijn eigen direct mail bureau op, gespecialiseerd in goede doelen. Door klantverzoeken raakte hij steeds meer betrokken bij data-analyse, wat leidde tot de oprichting van Data Inside in 2016, samen met Frank Swinkels. Arné is resultaatgericht en gaat aan als het werk van een van de bedrijven impact heeft op een iets mooiere wereld. Bij Data Inside werkt hij samen met Frank en hun team aan oplossingen die fondsenwervers betere beslissingen helpen te nemen. 

Jakolien van Eijk

Jakolien van Eijk

Jakolien van Eijk is directeur van KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij). Ze heeft een marketing- en communicatieachtergrond en een topsportverleden. Als ervaren branding en fundraising professional heeft zij bijgedragen aan het nog verder vergroten van de naamsbekendheid en impact van KiKa door succesvolle (media)campagnes. Haar visie en expertise hebben KiKa geholpen om de positionering van de Stichting verder te versterken.

Barbara Ellens

Barbara Ellens

Barbara Ellens werkt al zestien jaar bij de Hersenstichting als medewerker Kennis & Innovatie. Ze was verantwoordelijk voor de oprichting en uitbreiding van de Infolijn sinds 2015 en momenteel onder meer projectleider voor de pilot chat(bot) Infolijn. Hiervoor was Barbara werkzaam in communicatiefuncties bij o.a. TNO, adviesbureau Tools Communicatie en Technicum Engineering (voorheen USG Engineering en Innotiv).

Suzanne van Esser

Suzanne van Esser

Suzanne van Esser startte in februari 2018, na vijftien jaar vernieuwende, zakelijke partnerschappen te hebben afgesloten bij o.a. Amref Flying Doctors en het Nederlandse Rode Kruis, met haar eigen onderneming ‘de Rake Zaak’. In interim- en adviesfuncties heeft ze voor organisaties als Dance4Life, Save the Children, The Ocean Cleanup en Het Nationale Theater verschillende partnerschapsmanagement opdrachten uitgevoerd. Tijdens deze opdrachten haalt ze veel inspiratie uit het bijdragen aan de gewenste impact en uit de samenwerking met de teams die – hoe verschillend ook – vergelijkbare uitdagingen hebben. 

Marijn te Flierhaar

Marijn te Flierhaar

Marijn te Flierhaar helpt non-profits om data voor hen te laten werken en te benutten voor optimale fondsenwerving. Met zijn analyses en advies vertaalt hij complexe data naar begrijpelijke inzichten. Hiervoor maakt hij gebruik van diverse tools en systemen zoals dashboarding, CRM, profilering en AI-technieken. Als Data Consultant bij Data Inside, met meer dan vijf jaar ervaring, heeft hij al (deels in-house) voor zo'n twintig verschillende non-profitorganisaties gewerkt. Hij gaat het liefst te werk zonder te veel technisch jargon of droge verhalen te gebruiken en vindt graag manieren om werken met data aantrekkelijk en boeiend te maken.

Marjorie van Geenhuizen

Marjorie van Geenhuizen

Marjorie van Geenhuizen is oprichter van OndernemendInCultuur en een ervaren adviseur en projectleider in fondsenwerving en corporate partnerships. Ze zet haar expertise in om op een coachende wijze organisaties te versterken. Haar opdrachtgevers bestaan zowel uit culturele- en maatschappelijke organisaties die inkomsten zoeken om hun ambities te realiseren, als uit ‘grote gevers’ zoals fondsen en bedrijven die hun impact met hun bijdrage willen versterken. Vanuit haar jarenlange ervaring weet zij nieuwe wegen te vinden naar passende matches. Volgens Marjorie is goede voorbereiding en weten wat je eigen waarden zijn de basis van succesvolle fondsenwerving.

Frances Hilbers-Kuijs

Frances Hilbers-Kuijs

Frances Hilbers-Kuijs heeft een juridische achtergrond en is werkzaam als Adviseur Filantropie en Nalatenschappen bij het Oranje Fonds. Met ruim vijftien jaar ervaring binnen de non-profit sector als strateeg en relatiebeheerder heeft zij succesvolle resultaten op het gebied van nalatenschappen en major donorwerving geboekt. Als adviseur spreekt zij mensen over diverse geefconstructies, waaronder het oprichten van een Fonds op Naam, bij leven of via een testament. Frances is actief als Stuurgroeplid van de collectieve nalatencampagne Toegift.nl. Ze verzorgt o.a. de kennissessies bij Toegift.nl en de Workshop Fondsenwerving voor Sociale Initiatieven die het Oranje Fonds steunt. 

Paola Hoogervorst

Paola Hoogervorst

Paola Hoogervorst is AI-trainer en consultant en helpt organisaties bij het omarmen van AI en het te integreren in de bedrijfsprocessen. Daarbij geeft ze trainingen op het gebied van AI en heeft ze inmiddels meer dan vierhonderd professionals getraind.

Petra Hoogerwerf

Petra Hoogerwerf

Petra Hoogerwerf is expert op het gebied van maatschappelijke impact en fondsenwerving. Haar visie is dat élke organisatie kan bijdragen aan mens, milieu en maatschappij (purpose economy). Dit vergt transformatie van organisaties waarbij impact in het DNA van het gehele bedrijf komt. Petra is spreker, journalist, trainer en hoofdredacteur van het Vakblad fondsenwerving. Hoogerwerf schreef diverse boeken waaronder ‘Vonk! Fondsenwerven met hoofd en hart’ en ‘Échte winst’, die op de shortlist van Managementboek van het Jaar kwam.

Liana Hoornweg

Liana Hoornweg

Liana Hoornweg is directeur van Partos, branchevereniging voor ontwikkelingssamenwerking. Ze heeft een brede kennis en ervaring op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en internationale partnerschappen. Liana werkte eerder als directeur Expertise bij Enabel, het Belgische agentschap voor ontwikkeling; voor de Fair Wear Foundation; ICCO en Edukans.

Herco van Houwelingen

Herco van Houwelingen

Herco is nu bijna twee jaar werkzaam voor VluchtelingenWerk Nederland. Samen met een team fondsenwervers, data- en communicatie specialisten werkt hij in deze voor vluchtelingen en asielzoekers onzekere tijden aan verbreding van het maatschappelijk draagvlak en groei van inkomsten. Eerder was Herco werkzaam als marketing/fondsenwerving manager bij International Justice Mission en als senior fondsenwerver voor de ChristenUnie.

Josien Jacobs

Josien Jacobs

Josien Jacobs is sinds 2021 persvoorlichter en senior communicatieadviseur bij Rutgers (expertisecentrum seksualiteit). Ze is in die rol verantwoordelijk voor de persstrategie en het persbeleid op thema's als seksuele vorming, anticonceptie, abortus, seksueel geweld, seksualiteit en zorg. Als strategisch communicatieadviseur is ze betrokken bij o.a. de Week van de Lentekriebels, de Week van de Liefde en de Monitor Seksuele Gezondheid, maar ook bij de pleitbezorging richting de politiek en crisiscommunicatie. Daarnaast is ze campagneleider geweest van (publieks)campagnes zoals 'Trek 'm Aan' en 'Seksualiteit: maak het bespreekbaar'.

Remco Keij

Remco Keij

Remco Keij is als Tax Manager werkzaam bij HVK Stevens en onderdeel van de anbi-praktijk. Binnen de anbi-praktijk houdt hij zich onder meer bezig met aanvragen en beoordelingen, wijze van financiering en commerciële activiteiten, overleg met de Belastingdienst en procesvoering.

Patricia Kerckhoff

Patricia Kerckhoff

Patricia Kerckhoff is tien jaar werkzaam bij Alzheimer Nederland waarvan acht jaar als hoofd marketing en fondsenwerving en de afgelopen twee jaar als directeur-bestuurder. Door haar innovatiekracht is onder haar leiding in tien jaar een groei van bijna driehonderd procent aan inkomsten gerealiseerd. De organisatie zet haar ambities en talenten in om samen met mensen met dementie, mantelzorgers, duizenden vrijwilligers, onderzoekers, donateurs en collectanten een toekomst zonder dementie en een betere kwaliteit van leven voor mensen met dementie en hun naasten voor elkaar te krijgen.

Arjen van Ketel

Arjen van Ketel

Arjen van Ketel is pionier in de Nederlandse nalatenschappenwerving, hij is adviseur, onderzoeker en trainer. Onlangs verscheen zijn Nieuwe Handboek Nalatenschappen. Arjen introduceerde in 2014 de Nederlandse Legacy Monitor. Twee jaar geleden sloot hij zich aan bij Legacy Futures waar hij zich met Lena Vizy en andere collega’s richt op Nederland en internationale non-profits.

Peter Kodde

Peter Kodde

Peter Kodde heeft 25 jaar ervaring als klimaatactivist, campagnestrateeg en organizer binnen zowel burgerbewegingen en ngo's. Hij geeft training en advies over het winnen van campagnes. Peter ziet campagnevoeren als een vak, maar ook als een fascinerend spel. De afgelopen 25 jaar was hij betrokken bij de het taaie gevecht van Groningers om Shell en Exxon te dwingen de gaskraan dicht te draaien, deur-aan-deurgesprekken over klimaat en de organisatie van klimaatmarsen. Naast trainer bij Stroomversnellers is hij organizer bij Milieudefensie en social media junk.

Stephanie Koolen-Maas

Stephanie Koolen-Maas

Dr. Stephanie Koolen-Maas is onderzoeker en coördinator van het project 'Geven in Nederland' aan het Centrum voor Filantropische Studies, afdeling Sociologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. Ze verricht onderzoek naar bedrijfsfilantropie en de samenwerking tussen bedrijven en goededoelenorganisaties. Daarnaast onderzoekt ze het geefgedrag van (goededoelen)loterijen, nalatenschappen en fondsen en verricht zij onderzoek naar vrijwilligerswerk en vrijwilligersmanagement.

Lizzy Kreeftmeijer

Lizzy Kreeftmeijer

Lizzy is al vier jaar werkzaam bij iRaiser (Kentaa) en voor velen een bekend gezicht. Na zelf fondsenwerver te zijn geweest bij SOS Kinderdorpen Nederland en CliniClowns Curaçao, adviseert zij nu vele organisaties uit de non-profit sector op het gebied van Community Fundraising en helpt zij hen te groeien en innoveren. Door het dagelijks contact met haar klanten en met de ervaring als fondsenwerver, heeft zij een goede kijk op wat wel en niet werkt en weet zij precies wat er in de markt speelt. Ze daagt in haar werk organisaties uit om het maximale uit hun online fondsenwerving te halen.

Balt Leenman

Balt Leenman

Balt Leenman is sociaal ondernemer en ICT-strateeg. Hij is afgestudeerd in assembler programmeren en volgt ICT-ontwikkelingen op de voet. Hij werkte zestien jaar bij Capgemini, waar hij de laatste jaren als cloud leader verantwoordelijk was voor Salesforce, Google en Amazon, als een autoriteit op het gebied van business development. In 2013 zette hij in dienst van g-company Salesforce voor de non-profit business op. Nu is hij met het hele team doorgestart onder de naam TwoPurpose en deelt hij zijn ervaring over digitalisering van fondsenwerving en marketing automation met goede doelen.

Marijke Leliveld

Marijke Leliveld

Marijke Leliveld is universitair hoofddocent bij de vakgroep Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is gespecialiseerd in consumentenethiek en bestudeert onder andere donatiegedrag en “cause-related marketing” (het aankoopgedrag maar ook wat consumenten van zulke samenwerkingen vinden). Met haar achtergrond in de sociale psychologie is zij vooral gespecialiseerd in de psychologie van het geven. Ze gebruikt een multidisciplinaire benadering om haar onderzoeksvragen te bestuderen en werkt graag samen met mensen die expert zijn in andere technieken of disciplines. Binnen de Faculteit Economie en Bedrijfskunde doceert ze onderzoeksmethoden, consumentengedrag en experimenteel onderzoeksdesign.

Joeri Leppens

Joeri Leppens

Joeri Leppens (BE) is directeur van Goodturn, de eerste F2F-coöperatie. Hij begon zelf nog bij een F2F-agentschap, maar stapte na enkele jaren over naar Greenpeace en leidde vervolgens zowel in Mexico als Chili de F2F inhouse-programma's. Terug in België werkte hij mee aan een reeks nieuwe initiatieven en testen om de fondsenwerving van Greenpeace België te diversifiëren en uit te breiden. Als Head of Fundraising van Greenpeace België stond hij mede aan de wieg van Goodturn, met als doel kwaliteitsvolle en ethische straatfondsenwerving aan te bieden en zo F2F weer een meer positief beeld te geven.

Elly Lont

Elly Lont

Elly Lont heeft meer dan achttien jaar ervaring in fondsenwerving, waarvan de laatste tien jaar gericht op nalatenschappenwerving. Ze is teamleider nalaten bij Greenpeace Nederland, co-lead van legacygiving.eu en co-coördinator van Legavision, een internationaal netwerk van nalatencampagnes zoals Toegift.nl, waar ze deel uitmaakt van de dagelijkse leiding. Daarnaast heeft Elly twee keer workshops over nalatenschappenwerving gepresenteerd op het IFC.

Katrien van de Linde

Katrien van de Linde

Katrien van de Linde is Netherlands Director bij Human Rights Watch (HRW). Daarvoor werkte ze in de culturele sector bij het Stedelijk Museum Amsterdam en bij het Tate Modern en Tate Britain in Londen. Daar hield zij zich bezig met het opzetten van geefstructuren. Van de Line is ook bestuurslid bij de Vereniging Rembrandt en helpt bij het vergroten van het netwerk van donateurs.

Margriet Mol

Margriet Mol

Margriet Mol is adviseur fondsenwerving bij Data Inside. Sinds haar studie Fundraising, Grantmaking & Sponsoring aan Hogeschool Windesheim werkt Margriet ruim zes jaar vanuit de bureauzijde voor verschillende goede doelen. Ze specialiseert zich in datagedreven fondsenwerving. Door data te vertalen naar inzichten helpt ze fondsenwervers om hun fondsenwerving naar een (nog) hoger niveau te tillen. 

Marc Noyons

Marc Noyons

Marc Noyons is oprichter van Marc Noyons & Partners (MNP): een partner in het realiseren van ambities. Het bureau heeft tientallen jaren praktijkervaring op het gebied van o.a. project- en procesmanagement, business development, governance, strategie en financiering, branding en marketing, verandermanagement en diversiteit en inclusie. Klanten zijn/waren o.a. EYE, Kröller-Müller Museum, Science museum NEMO, NDT, Museum Beelden aan Zee, het Werelderfgoedcentrum Waddenzee en het FOMU Antwerpen.

Kim Olaria

Kim Olaria

Kim Olaria is bij SubsidieGezocht werkzaam als Senior Projectleider fondsenwerving. Dagelijks begeeft ze zich op de continu veranderende fondsenwervingsmarkt: in de rol van fondsenwerver, adviseur of trainer. Haar kennis, ervaringen en ongelimiteerde enthousiasme voor dit vak neemt ze 17 september mee.

Vera Peerdeman

Vera Peerdeman

Vera Peerdeman is founder-partner bij Nassau Fundraising: de sparringpartner voor goede doelen die meer resultaat willen halen uit middle donors, major donors, nalatenschappen en Great Fundraising. Vera is een van de pioniers van major donorwerving in Nederland.  Al meer dan twintig jaar zet zij zich in om filantropie en fondsenwerving een impuls te geven, onder andere als auteur van Handboek Friendraising en Weg van Filantropie en als mede-oprichter van een van de eerste giving circles in Nederland: de Give a Damn Foundation.

Peter Potter

Peter Potter

Peter Potter is oprichter van SubsidieGezocht en SubsidieManager. Hij probeert in de ‘wondere’ wereld van fondsen en subsidies iedereen die het verschil wil maken, te helpen bij het vinden van geld. Samen met zijn (subsidie)specialisten helpt hij jaarlijks tientallen organisaties om hun plannen en doelen te realiseren.

Egbert van Put

Egbert van Put

Egbert is een zeer ervaren en bevlogen fondsenwerver. Als consultant werkte Egbert voor tientallen organisaties, waaronder Stichting Vluchteling, Jantje Beton, Proefdiervrij, Hartstichting, Leprastichting en het Zuid-Hollands Landschap. In zijn werk combineert hij analytisch inzicht met praktische ervaring waardoor hij in staat is doeltreffende strategieën te ontwikkelen. Met een scherp oog voor detail en een diep begrip van donor engagement, helpt hij goede doelen naar resultaatgerichte en duurzame fondsenwervingsstrategieën. De afgelopen jaren was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Dashboards van Data Inside.

Marlou Ramaekers

Marlou Ramaekers

Dr. Marlou Ramaekers is onderzoeker en datamanager van het project ‘Geven in Nederland’ aan het Centrum voor Filantropische Studies, afdeling Sociologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze doet onderzoek naar geefgedrag onder huishoudens en fondsen. Ook richt ze zich vooral op informele vormen van geven, waarbij mensen elkaar geld of goederen geven of elkaar helpen zonder tussenkomst van organisaties.

Patrick van Roest

Patrick van Roest

In 1996 startte Patrick bij een fullservice direct- en database marketingbureau, waar hij de basis van Direct- en Databasemarketing leerde. Al 25 jaar werkt hij met plezier bij goede doelen en als fondsenwerver draagt hij, met meetbare resultaten, bij aan oplossingen. Op dit moment werkt Patrick als interim fondsenwerver bij het Nationaal MS Fonds en als adviseur bij Data Inside. Daarnaast heeft hij een olijfgaard in Andalusië (300olivos.nl), waar hij met hulp van adoptanten probeert 8.500m2 grond te vergroenen en erosie te verminderen.

Fred Roodbeen

Fred Roodbeen

Fred is Principal Consultant en adviseur op het gebied van merk-, reputatie- en communicatie vraagstukken bij MarketResponse. Hij heeft dertien jaar ervaring binnen diverse branches en is actief binnen zowel de B2B, B2C als de goede doelen sector. Fred zijn kracht ligt op het snijvlak van commercie en maatschappij. Daarin begeleidt hij maatschappelijke organisaties om doelgroepgerichter te werk te gaan en commerciele organisaties om de maatschappij te betrekken. Hij adviseerde de Hersenstichting over het onderzoek naar de Infolijn.

Ilona Roolvink

Ilona Roolvink

Ilona Roolvink helpt organisaties een heldere koers te bepalen en concrete actieplannen te ontwikkelen als cultureel ondernemer met Pebbles Advies & Projectmanagement. Daarvoor werkte ze decennialang in de bancaire sector zowel op commercieel als op cultureel & maatschappelijk gebied. Gewenste veranderingen begeleidt ze met zorg en aandacht. Met oog voor de synergie tussen cultuur en ondernemerschap, zodat deze veranderingen effectief en succesvol kunnen worden geïmplementeerd en er gebouwd kan worden aan een bloeiende en toekomstbestendige culturele sector. 

Dieuwertje Roos

Dieuwertje Roos

Dieuwertje Roos werkt als manager bij Social Finance NL (SFNL), een sociale onderneming die organisaties helpt met het meten, financieren en vergroten van maatschappelijke impact. Ze ondersteunt een vermogensfonds bij hun ambitie om impact investing in te zetten om dak- en thuisloosheid tegen te gaan. Ook is ze is projectleider bij de Health Impact Bond Stevig Staan, een innovatieve financieringsconstructie om valincidenten te voorkomen bij 2.500 senioren in Noord-Limburg. Eerder werkte Dieuwertje voor verschillende woningbouwcooperaties en adviseerde ze gemeenten over (sociaal) woningbeleid. Ze studeerde internationaal recht (LLM),  geschiedenis en rechtsgeleerdheid (BA) aan de Universiteit van Amsterdam.

Jochem Rupert

Jochem Rupert

Jochem Rupert is Senior Business Development Manager bij Eudonet en beschikt over meer dan 25 jaar ervaring in de non-profitsector. Hij heeft een scherp oog voor bedrijfsprocessen en automatisering en begrijpt de uitdagingen waarmee stichtingen en verenigingen te maken hebben als geen ander. Met zijn resultaatgerichte aanpak en no-nonsense mentaliteit weet Jochem organisaties te inspireren om hun ambities te realiseren en zo hun maatschappelijke impact te vergroten.

Fion Sanders

Fion Sanders

Fion Sanders is al twaalf jaar is verbonden aan het Discovery Museum in Kerkrade, waar zij verantwoordelijk is voor de fondsenwerving. Sinds 2021 is ze er Coördinator Partnerships & Fundraising. Naast het aantrekken en behouden van partners op inhoudelijk en financieel vlak, heeft zij het maatschappelijk aandeelhouderschap opgezet. Deze vernieuwende manier van sponsoring geeft invulling in de behoefte aan ongeoormerkt geld en toont subsidiegevers welk effect hun bijdrage heeft.

Lau Schulpen

Lau Schulpen

Lau Schulpen is verbonden aan de afdeling Antropologie en Ontwikkelingstudies van de Radboud Universiteit. Met ruim dertig jaar ervaring op het brede terrein van internationale samenwerking, richt hij zich vooral op de rol van, en veranderingsprocessen binnen, niet-gouvernementele organisaties (ngo's). Begin 2024 bracht hij, samen met een internationaal team van onderzoekers, een rapport over de machtsrelaties tussen Noordelijke en Zuidelijke ngo's uit. Daarnaast werkt hij, i.s.m. toezichthouder CBF, aan het State of the Sector rapport met daarin de Goede Doelen Index – een analyse van de ontwikkelingen binnen goede doelen in Nederland. De Index verschijnt eind 2024 voor de tweede keer.

Diederik Slot

Diederik Slot

Diederik Slot is Country Manager bij Porticus, een internationale familiestichting die subsidies verstrekt. Daarnaast vervult hij de rol van Global Designated Safeguarding Officer bij de Porticus-organisatie. Voordat hij zich op deze functie stortte was hij onder meer actief als fondsenwervingsprofessional en managementconsultant, en als Managing Director bij Kansfonds. Diederik is een geregistreerd vertrouwenspersoon voor incidenten met grensoverschrijdend gedrag en fungeert als externe Safeguarding Lead Person bij bedrijven en organisaties.

Joyce Smeltink

Joyce Smeltink

Joyce Smeltink is senior adviseur bij LVWB Fundraising en werkt ruim dertien jaar als interim (hoofd) fondsenwerving, adviseur en coach voor verschillende (internationale) organisaties in de goede doelen en culturele sector. Ze heeft brede ervaring in fondsenwerving, met expertise op het gebied van particuliere fondsenwerving.

Monique Spaan

Monique Spaan

Monique Spaan is Country Manager bij het Jane Goodall Instituut Nederland dat zich al ruim zestig jaar inzet voor chimpansees en miljoenen mensen wereldwijd inspireert om in actie te komen voor mens, dier en milieu. Daarnaast is ze als secretaris betrokken bij het Aletta Jacobs Fonds. Eerder werkte Monique als senior fondsenwerver bij kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis Atria.

Frank Swinkels

Frank Swinkels

Frank heeft achttien jaar ervaring in onze branche. Hij begon als directeur van Vrienden van de Hoop en heeft daar acht jaar met een team gewerkt aan groei van inkomsten uit voornamelijk events, structurele donateurs en nalatenschappen. In 2015 nam hij Christal Telemarketing over. Vanuit onderzoek en loyaliteit raakte hij steeds meer betrokken bij data verzameling en -analyse, wat leidde tot de oprichting van Data Inside in 2016, samen met Arné Dutij. Frank is doelgericht en werkt met een missie in onze branche: de wereld een beetje mooier maken.

Jan van Velthuizen

Jan van Velthuizen

Jan van Velthuizen werkt als teamleider Communicatie, Fondsenwerving & Secretariaat bij Stichting Zorg Adullam. Al vanaf 2012 zet hij zich als fondsenwerver in om de zorg en begeleiding aan mensen met een beperking, vanuit een Bijbelse levensovertuiging, mogelijk te maken. Hiervoor werft de organisatie gelden bij comités, kerken, bedrijven, particulieren, scholen en fondsen.

Jort Verwer

Jort Verwer

Jort Verwer is inmiddels drie jaar werkzaam bij Ster. Als mediaconsultant helpt hij merken, waaronder verschillende maatschappelijke organisaties, met het bereiken van hun marketingdoelstellingen en geeft hij media-advies. Hij denkt graag met merken mee over de meest effectieve en passende strategie, ook als het gaat over de verschillende mogelijkheden die Ster biedt voor organisasties met een maatschappelijk karakter.

Jan Geert Vierkant

Jan Geert Vierkant

Jan Geert Vierkant studeerde Kunst en Kunstbeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen en is daarna werkzaam geweest in verschillende functies in de cultuursector. Hij begon zijn carrière als hoofd marketing en sponsoring van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, werkte in de jaren 90 enkele jaren bij het VSB Fonds en heeft inmiddels 25 jaar ervaring als directeur van onder meer het Noord Nederlands Orkest en theaters in Groningen en Emmen. Sinds 2017 is hij directeur van het Grammy-winnende Metropole Orkest te Hilversum. Vierkant is lid van het bestuur van Kunsten 92, de belangenorganisatie voor de hele culturele en creatieve sector met meer dan 440 leden.

Marien Visser

Marien Visser

Marien is Area Director - Northern Central Europe van de iRaiser Group. In de fondsenwervende wereld is hij geen vreemde. Hij begon als Sales Consultant toen Kentaa nog maar een handjevol klanten had en zag het bedrijf en de sector groeien. Zijn rol groeide tot die van Sales en Marketing Manager, waarna Marien een nieuwe uitdaging aan ging buiten Kentaa. Zo werkte hij voor Hubspot implementatiepartner Bright en voor Adwise. Met de overname van Kentaa door iRaiser keerde hij terug. Binnen het team in Nederland stuurt Marien de afdelingen Marketing, Sales, Support en Administratie aan.

Samuel Visser

Samuel Visser

In de afgelopen 25 jaar heeft Samuel Visser zich ontwikkeld tot Fundraising Expert. Hij schrijft regelmatig blogs en artikelen over fondsenwerving en is een veelgevraagd spreker. Hij hielp tientallen goede doelen groeien in particuliere inkomsten:. recent werkte hij voor Dorcas, Save the Children en SOS Kinderdorpen. Met zijn partner Marieke Verhoeven ontwikkelt Samuel innovatieve concepten voor goede doelen, waaronder de Campagneknallers, en geeft hij trainingen en masterclasses.

Lena Vizy

Lena Vizy

Lena Vizy vormt met Arjen van Ketel de kern van het Nederlandse team van Legacy Futures. Ze werkt al meer dan vijftien jaar in marketing en fondsenwerving, waarvan de laatste tien jaar specifiek gericht op nalatenschappen. Als senior consultant bij Legacy Futures adviseert en ondersteunt Lena Nederlandse en Europese goede doelen bij het werven van nalatenschappen. Ze begon haar carrière in de Nederlandse en Duitse cultuursector. Naast haar werk als consultant is Lena medeoprichter van het inspiratieplatform Legacygiving.eu en mede-coördinator van het Legavision-netwerk.

Wilbert van Vliet

Wilbert van Vliet

Wilbert van Vliet is als Tax Director werkzaam bij HVK Stevens en is daar tevens hoofd van de anbi-praktijk. Hij heeft jarenlange ervaring met de beoordeling van de ANBI-status van cliënten en het voeren van vooroverleg, discussies en procedures met de Belastingdienst in dit kader. Naast anbi's adviseert Wilbert non-profits in brede zin over de fiscale aspecten, waaronder de vennootschaps-, omzet- en overdrachtsbelasting. Hij neemt ook deel aan de commissie wetsvoorstellen bij de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs voor zover dit wetgeving over anbi's betreft.

Manon Vollmann

Manon Vollmann

Manon Vollmann is als algemeen directeur van Procurios gemotiveerd om het elke dag een beetje beter te maken voor maatschappelijke organisaties en samen te gaan voor impact. Zo krijgen fondsenwervende organisaties de tools die hen helpen om van onbekenden ambassadeurs te maken en van twijfelaars fans. Dit is een rode draad in het cv van Manon, die al sinds de start van haar eigen bedrijf voor field- en telemarketing steeds weer de samenwerking zoekt met non-profit organisaties. 

Fedor Vriezen

Fedor Vriezen

Fedor Vriezen is al ruim vijftien jaar actief binnen de non-profit in diverse functies, vaak als projectleider en in relatie tot innovatie. In rollen bij o.a. UNICEF, The Ocean Cleanup, het Diabetes Fonds en de Hersenstichting begeleide hij verschillende campagnes voor o.a. TV, apps (waaronder de ontwikkeling van Ommetje), online en mobiel.

Maurice Wassen

Maurice Wassen

Maurice is een veelzijdige marketeer en marktonderzoeker met een trackrecord van meer dan twintig jaar in zowel B2B als B2C. Vanuit een gedegen begrip van markttrends en klantgedrag richt hij zich in projecten en onderzoeken altijd op oplossingen die aansluiten bij de unieke behoeften van een klant. Sinds begin 2024 is Maurice werkzaam als Research Consultant bij MarketResponse en in deze rol betrokken bij het onderzoek naar de Infolijn van de Hersenstichting.

Martijn Witteman

Martijn Witteman

Martijn Witteman is oprichter van Elke Dag Beter. Met zijn team helpt hij goede doelen succesvol te zijn met digital marketing. Zo helpen ze fondsenwervende teams met strategie, campagnes, websites en coaching. Vanuit zijn rol als team coach begeleidt Martijn deze teams in strategie- en verandertrajecten. Hierbij komen marketing en mens (teamdynamiek) samen voor een duurzame verandering en een resultaatgericht team.

Hayde Zarkeshan

Hayde Zarkeshan

Hayde Zarkeshan is geboren in Teheran (Iran) en vluchtte op dertienjarige leeftijd naar Nederland. Ze is sinds 2019 directeur van Maatschappelijke Alliantie, een stichting die complexe maatschappelijke opgaven door middel van publiek private samenwerking aanpakt. Hayde studeerde Europees Recht aan de Universiteit van Maastricht en heeft zich jarenlang bij de Verenigde Naties, Artsen zonder Grenzen en KidsRights ingezet voor beter onderwijs voor kinderen in oorlogsgebieden. In Nederland was ze drie jaar werkzaam als juriste op het Ministerie van VROM en acht jaar bij Price WaterhouseCoopers, waar ze aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen werkte. 

Naast haar werkzaamheden bij de Maatschappelijke Alliantie is Hayde lid Raad van Toezicht bij het Nidos(voogdijinstelling voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen), lid raad van Toezicht bij het Vfonds( Fonds voor vrede, vrijheid en veteranenzorg) en bestuurslid bij het Vattenfall foundation.  

Complexe vraagstukken los je alleen duurzaam op als je met relevante partijen samen durft te werken vanuit gezamenlijke missie en gepaste mate van ego!”